Հովհաննավանք
Հայկական վանական համալիր է Հովհաննավանք գյուղի մոտ, Արագածոտնի մարզում: Այն գտնվում է Քասաղ գետի Արագածահայաց ժայռաբերանին: Վանքը նվրիված է Հովհաննես Մկրտչին:
Վանքի հնագույն կառույցը
Վանքի ամենահին շինությունը Սուրբ Կարապետ բազիլիկ տիպի եկեղեցին է, կառուցված չորրորդ դարի սկզբներին Գրիգոր Լուսավորչի կողմից: Այդ եկեղեցու փայտե տանիքը քարե տանիքով փոխարինվել է 554 թ-ին, և հիմնովին վերանորոգվել 1652-1734 թթ-ին:
Վաչուտյանաշեն կառույցները
Հովհաննավանքի կենտրոնագմբեթ Կաթողիկե եկեղեցին 1216-1221 թթ-ին կառուցել է Արարատյան կողմնակալության կողմնակալ-հրամանատար, իշխանաց-իշխան Վաչե Ա Վաչուտյանը, կնոջ` Հասանի դուստր Մամախաթունի համագործակցությամբ: Կառուցելով այս շինություը Վաչե Ա-ն շեշտել է իր էթնիկական հավատարմությունը Գրիգոր Լուսավորչի ավանդույթին: Վերասլաց շինությունը շքեղորեն նստած է Քասաղի
կիրճի ուղղահայաց ելուստի վրա: Եկեղեցու արևելյան պատը կարծես ուղղակի
ձորապռնկի շարունակությունն է: Եկեղեցին ներքուստ խաչաձև է և այդ տեսքն
ստացել է շինության չորս անկյուններում տեղադրված կրկնահարկ ավանդատների
շնորհիվ: Արևելյան կողմի առաջին հարկի ավանդատների մուտքը ճակատային մասից
է, իսկ վերին հարկի մուտքերը` ավագ խորանի միջից: Արևմտյան կողմի
ավանդատների առաջին հարկի դռները շքամուտքի աջ և ձախ կողմերից են, իսկ
երկրորդ հարկի մուտքերը գտնվում են դրանց վերևում և այդտեղ կարելի է
բարձրանալ քարե 11 կոնսուլային աստիճաններով /այդպես է նաև Սաղմոսավանքում, Կարբիի հաղթակամար-եկեղեցում, Եղիպատրուշի գավթում, Հառիճում, Նորավանքի Բուրթելաշեն, Կապուտանի եկեղեցիներում/: Եկեղեցու արևմտյան պատը գմբեթի հետ կործանվել էր 1918 թ-ին երկրաշարժից: Պատմիչ Զաքարիա Սարկավագի նկարագրության և տեղում պահպանված մանրամասների հիման վրա պարզվել է գմբեթի նախնական տեսքը: Թմբուկն ունեցել է 12 նիստ` ինչպես Գանձասարի եկեղեցին և վերասլաց վեղար: Հենց այդպես էլ 1980-1990-ական
թթ-ին գմբեթն ու վեղարը վերականգնվեցին: Եկեղեցին հյուսիսային դռնով
հաղորդակցվում է 4-րդ դարի բազիլիկ եկեղեցու հետ, իսկ արևմտյան կողմում
ունի շքամուտք, որով հաղորդակցվում է գավթի հետ: Եկեղեցին ինչպես ներքուստ,
այնպես էլ արտաքուստ պատած է հարուստ ու ճոխ հարթաքանդակներով: Սակայն
առավել ցայտուն է շքամուտքի ու շքամուտքի բարավորի ձևավորումը: Դռան
շրջակալի կողքերին, երկու կիսագլան սյուների միջնամասերում մեծ
վարպետությամբ փորագրված են ութաթև աստղեր և բուսապատկեր քանդակներ, իսկ
բարավորը զարդարված է ,«Իմաստուն և հիմար կույսեր,, առակի բարձրաքանդակով
(Մատթեոս 25:1-13): 1240-ական Քուրդ Ա Վաչուտյանը` կնոջ` Խորիշահի համագործակցությամբ սկսել է կառուցել գավիթը, որի շինարարությունն ավարտվել է 1250
թ-ին: Գավիթը զբաղեցնում է Կաթողիկե եկեղեցու ամբողջ արևմտյան ճակատը և
4-րդ դարի բազիլիկ եկեղեցու արևմտյան պատի մի մասը` մուտքով հանդերձ:
Հովհաննավանքի գավիթը պատկանում է 13-րդ դարում տարածում գտած քառասյուն
գավիթների տիպին ու մի ընդարձակ դահլիճ է: Գավթի չորս հզոր սյուները
որմնասյուներին և իրար միանում են կամարներով, որոնց շնորհիվ ամբողջ
առաստաղը բաժանված է ինը միջկամարային հատվածների: Չորս սյուների միջև
ընկած երդիկավոր կենտրոնական հատվածը պսակված է ռոտոնդայով /ամենամեծը
Հայաստանի նույնատիպ կառույցների մեջ/: Կտուրի մյուս հատվածները ներքուստ
ծածկված են զարդաքարերով, իսկ արևելյան մասի կենտրոնական հատվածը`
շթաքարերով: Շքամուտքը հարուստ ձևավորված է: Ուղղանկյուն շրջանակի ներսի
տարածությունը պատած է շեղանկյուն զարդաքարերով, որոնք կազմում են
հավասարաթև խաչեր: Շքամուտքի գլխին գտնվում է միջնասյունով երկու մասի
բաժանված մեծ և լայն լուսամուտ, որը կիսաշրջան վերնամասի հետ առնված է
շթաքարե քանդակներով պատած շրջանակի մեջ: Գավթի արևմտյան պատը շքամուտքի
երկու կողմերում արտաքինից պատած է եռակերտ զարդակամարներով` մուտքից ձախ`
չորս, մուտքից աջ` երեք թռիչքներով: Գավթի զարդը 12 սյուների վրա հենված
ռոտոնդան է: Սյուներից վեցը մեկընդմեջ կլոր են, վեցը` բազմանկյուն:
Ճարտարապետական այս ձևը շուրջ մեկ հարյուրամյակ հետո լավագույնս
օգտագործվեց Կարբիի հաղթակամար-եկեղեցում, Եղվարդի, Նորավանքի Բուրթելաշեն,
Կապուտանի եկեղեցի-դամբարան-զանգակատներում: Գավթի ներսում, բազիլիկ և
Կաթողիկե եկեղեցու արևմտյան պատերի մոտ, բարձր պատվանդաններին ագուցված կամ
պատերի մեջ ամրացված են գեղաքանդակ խաչքարեր: Վաչուտյան իշխանատան հիմնադիր Վաչե Ա-ի և նրա որդի Քուրդ Ա-ի
կառուցած Կաթողիկե եկեղեցին և գավիթը 13-րդ դարի համայնապատկերին իրենց
ճարտարապետական դիմագծերով, լուծումներով ամենաաչքի ընկնող կառույցներից
են: Մեծավաստակ Գարեգին Ա Հովսեփյանցը
հայ իշխանական տների շինարարական գործունեության մասին խոսելիս
առանձնահատուկ նշել է գլուխգործոցները` ,,Յոհաննա-վանքը Վաչուտեանց
իշխանութեան մէջ, Գանձասարը Խաչենի, Նորավանքը Օրբէլեանների, Դսեղի
Բարձրաքաշը Մամիկոնեանների, Գեղարդը Խաղբակեանների... կենդանի եւ խօսուն
վկաներ են մի աննման, եռանդուն շինարարութեան, որի նմանը քիչ է կրկնւում
պատմութեան մէջ,,: Իր պարիսպներով` կամարակապ մեծ դարպասով, Հովհաննավանքը Վաչուտյանների
իշխանատիրույթի հզորագույն ամրոցներից մեկն է եղել: Պարսպի վրա եղել է յոթ
աշտարակ, որոնք տեղադրված են իրարից 30-40 մետր հեռավորությամբ: Որոշ
տեղերում պարիսպները պահպանվել են 4-5 մ բարձրությամբ: Պատերը շարված են
ամուր կրաշաղախով և ունեն 1,5-2 մ հաստություն: Զաքարիա Սարկավագի գրառած մի արձանագրության համաձայն պարիսպը մինչև 1222 թ-ը կառուցել է Կյուրիկյան Աբաս թագավորի այրի` Զաքարե Բ և Իվանե Ա Զաքարյանների քույր Վանենին /Նանա/:
Հոգևոր-մշակութային կենտրոն
Հովհաննավանքն իր պատմության բոլոր ժամանակներում, ինչպես նաև Վաչուտյանների իշխանության շրջանում, խիստ կարևոր դեր է կատարել Հայաստանի հոգևոր, կրթական և մշակութային կյանքում: 1243 թ-ին Կոնստանդին Ա Բարփրբերդցի (1221-1267) կաթողիկոսի կոնդակով հիմնվել է Ամբերդի եպիսկոպոսական թեմը Հովհաննավանք կենտրոնով: 1245-1352 թթ-ին թեմակալ առաջնորդներ են եղել Մկրտիչ եպիսկոպոսը, Մամիկոնյան-Համազասպյան տոհմի նրկայացուցիչներ Համազասպ
և Ներսես եպիսկոպոսները, Վասիլ եպիսկոպոսը, Աբրահամ եպիսկոպոսը:
Հետագայում այս թեմը կոչվել է Հովհաննավանքի թեմ և խիստ կարևոր
դերակատարություն է ունեցել ժամանակաշրջանի հոգևոր կյանքում, առանձնապես 1441 թ-ին` Մայր աթոռը Կիլիկիայից Էջմիածին
տեղափոխելու ժամանակ: Այստեղ գործել են կրթական տարբեր տիպի դպրոցներ,
բարձր տիպի դպրանոց, որտեղ ուսումնասիրվել են տոմարագիտություն,
փիլիսոփայություն, երաժշտություն, բանասիրություն: Հովհաննավանքում գործել
են տասնյակ գրիչներ, որոնք ընդօրինակել են բազմաթիվ ձեռագրեր: Այդ
ձեռագրերից մեր օրերն են հասել ու այժմ Երևանի Մաշտոցի անվան Մատենադարանում պահվում են մոտ 20 ձեռագրեր: Հովհաննավանքում իր ողջ կյանքն է անցկացրել միջնադարի պատմիչ Զաքարիա Քանաքեռցին /17-րդ դար/:
Հովհաննավանքի արձանագրությունները
Հովհաննավանքի բոլոր կառույցների թե դրսի, թե ներսի պատերին փորագրված են մոտ 100 տոհմաբանական /հատկապես Վաչուտյան
իշխաններին վերաբերող/, շինարարական, նվիրատվական արձանագրություններ:
Դրանք հավաքել ու հրատարակել է անվանի պատմաբան, վիմագրագետ Կարապետ
Ղաֆադարյանը: [1]
Օգտագործված գրականություն
- Զաքարեայ Սարկաւագի պատմագրութիւն, հ. 1-3: Վաղարշապատ, 1870 թ.:
- Գարեգին Ա Հովսեփյանց, Խաղբակեանք, մասն Ա: Վաղարշապատ, 1928 թ.:
- Կարապետ Ղաֆադարյան, Հովհաննավանքը և նրա արձանագրությունները: Ե., 1948 թ.:
- Տիգրան Պետրոսյանց, Վաչուտյաններ: Ե., 2001 թ., էջ 156-167:
ԹԵՂԵՆՅԱՑ ՎԱՆՔ
վանական համալիր պատմական Նիգ գավառում /ներկայումս Կոտայքի մարզի Բուժական գյուղի հյուսիս-արևելյան կողմում/` Թեղենիս լեռան լանջին` թեղիներով շրջապատված բացատում։ Ճարտարապետական կառույցները
Հնավայրի հնագույն կառույցը եղել է 6-7-րդ դարերով թվագրվող փոքր
խաչաձև, եռախորան կենտրոնագմբեթ Սուրբ Աստվածածին եկեղեցին, որի հիմնային
մասերը հայտնաբերվել են պեղումներով: Այդ շինությունից մոտ 30 մետր արևելք
գտնվող կենտրոնագմբեթ Կաթողիկե եկեղեցին կառուցվել է 12-րդ դարում: Այն
զույգ որմնամույթերով գմբեթավոր դահլիճ է, որի ճակատները մշակված են
հայկական խորշերով։ Գեղեցկությամբ առանձնանում է Ավագ խորանի ճակատամասը,
որի մակերեսին երկրաչափական, բուսական և կենդանական թեմաներով
հարթաքանդակներ են։ Գեղարվեստական արժեք է ներկայացնում կենտրոնական
սալաքարի վրա փորագրված սիրամարգի հարթաքանդակը` բացված պոչով, կիսաբաց
թևերով, գլուխն աջ թեքած: Պատկերը ներկալված է բազմաժապավեն շրջագծի մեջ։
1207 թ-ին իշխան Վահրամ Չավուշը Կաթողիկե եկեղեցուն կից կառուցել է
քառասյուն, բրգաձև երդիկով գավիթ, որի շարվածքի սև և կարմիր տուֆի
համադրությունը ներսում բազմագունություն է մտցրել։Կաթողիկե եկեղեցուն
հարավից կից է գրատունը` արլևելյան կողմում գրիչների համար նախատեսված չորս
խցերով, իսկ գավթին հյուսիսից կից է քառասյուն մի շինություն, որը
ենթադրաբար ծառայել է որպես մատենադարան։ Վանական համալիրի հյուսիսարևմտյան
կողմում առանձին կանգնած է ուղղանկյուն, թաղածածկ սեղանատան հյուսիսային
պատը (13-րդ դար): Համալիրի արևմտյան կողմում գտնվում է վանքի
գերեզմանատունը։ 1827
թ-ին Թեղենյաց վանքը հիմնովին ավերվել է երկրաշարժից: 1979 թ-ին հնագետ
Գագիկ Սարգսյանի ղեկավարությամբ սկսվել ու հետագա տարիներին պեղվել է վանքի
տարածքը: Այդ պեղումներով են բացվել հողածածկ Կաթողիկե եկեղեցին,
գրատունը, մատենադարանը, փոքր եկեղեցին։
Ժամանակակիցների բնորոշումը
13-14-րդ դարերում Թեղենյաց վանքի հռչակը մեծ էր: Գևորգ Սկևռացին /1267
թ./ վանքի մասին գրել է ,,մեծահռչակ հրեշտակակրաւն աստուածաբնակ սուրբ
ուխտս Թեղինեաց,,: Մկրտիչ Րաբունին /13-14-րդ դարեր/ այն կոչել է.
,,գերահռչակ սուրբ ուխտս,,:
Գործունեությունը
Թեղենյաց վանքը առաջին անգամ հիշատակվել է 8-րդ դարի սկզբին` 727-728
թթ-ին` Վահան Գողթնացու այս վանքում ապաստանելու կապակցությամբ։ 11-14-րդ
դարերում վանքը եղել է կրթական և գրչության կենտրոն։ Թեղենյաց և Մաքենացոց
վանքերում պահպանված հայ եկեղեցու ժամասացության կանոնակարգերի հիման վրա,
1166 թ-ին Ներսես Շնորհալի կաթողիկոսը հայկական վանքերում ու եկեղեցիներում միասնական համակարգ է մշակել։ 1205-ին, Լոռի քաղաքում, 1207 թ-ին Անի քաղաքում Զաքարյան Հայաստանի արքա Զաքարե Բ Զաքարյանի հրավիրած դավանաբանական ժողովներին մասնակցել է Թեղենյաց վանքի առաջնորդ Տուրքիկ վարդապետը: Պատմիչ Կիրակոս Գանձակեցին
գրել է, որ Տուրքիկ վարդապետի վանահայրության օրոք, վանքի միաբանությունն
ապրել է համայնակեցության սկզբունքով «զամենայն ինչ հասարակաց լինել և
առանձին ոչ ինչ ստանալ»։13-րդ դարում վանքում գործել են պատմիչ Ստեփանոս Տարոնեցի Ասողիկի ընկեր Կիրակոս Գծծակերպ գիտնականը /10-րդ դար/, Վանական Վարդապետը /1246 թ./, Վարդան Արևելցին
իր աշակերտի` Գևորգ Սկևռացու հետ /1267 թ/, Մկրտիչ Րաբունին /12-13-րդ
դարեր/: Վանքի վանահայրերից հիշվում են Երեմիա Ճգնավորը /10-րդ դար/,
Տուրքիկ վարդապետը /13-րդ դարի սկիզբ/, Մխիթար վարդապետը /13-րդ դարի
առաջին կես/, Գրիգոր վարդապետ Բջնեցին /13-րդ դարի վերջ/, Հակոբ վարդապետը
/14-րդ դարի առաջին կես/: Այստեղ բազմաթիվ գրիչներ են գործել: Պահպանվել ու
մեր օրերն են հասել գրիչներ Թադեոսի ու Վարդանի /1198 թ./, Գևորգ Սկևռացու
/1267 թ/, Սարգիս դպիրի, Նահապետ քահանայի, եղբայրներ Քահանայի և Շմավոնի,
Սարգիս քահանայի, Հովհաննեսի, Վրթանեսի, Դավթի, Մկրտիչ Րաբունու /13-դարի
երկրորդ կես - 14-րդ դարի սկիզբ/ ընդօրինակած ձեռագրերը: Քահանայի,
Շմավոնի, Դավթի ընդօրինակած Ավետարանը գտնվում է Լոնդոնի Բրիտանական թանգարանում, մյուսները պահվում են Երևանի Մաշտոցի անվան Մատենադարան-ինստիտուտում
/4645, 6558, 6273 թվահամարների տակ/: Թեղենյաց վանքի համալսարանում է
սովորել բանաստեղծ Տերտեր Երևանցին /14-րդ դար/: 13-րդ դարի սկզբին
ստեղծված Արարատյան կողմնակալության տերերի առաջին արձանագրությունը 1211
թ-ին Վասակաշեն գավթի պատին փորագրել է տվել կողմնակալ-հրամանատար, իշխանաց-իշխան Վաչե Ա-ի կին Հասանի դուստր Մամախաթուն իշխանուհին: Գավթի պատերին նվիրատվական արձանագրություններ են թողել Քուրդ Ա Վաչուտյանն ու իր կինը` Խորիշահ
իշխանուհին, Վեցիկ ճարտարապետը, Հովհաննես Խաչենցին, Սմբատի որդի Քուրդը
ու իր կինը` Տիկնաց տիկինը և ուրիշներ: Վանքում ապրել ու ստեղծագործել են
Հայաստանի տարբեր վայրերից այստեղ հաստատված անձինք: Վանքի գերեզմանոցում
թաղված են Վարդան քահանան ,,որ էր ի Կէսարացոց գավառեն,, /+1210
թ./, Էրկաթի որդի Հովհաննես կրոնավոր Լոռեցին, Գորգ քահանա Վարագեցին:
Այստեղ թաղված է նաև աշխարհիկ անձ: Նրա տապանաքարին փորագրված է. ,,զՊատրիկ
մեղապարտ ծառա Ք/րիստոս/ի յաշխարհիկ կարգե յիշեցէք ի Ք/րիստո/ս,,:
Գրականություն
Տիգրան Պետրոսյանց, Վաչուտյաններ: Ե., 2001 թ., էջ 177-188:
Վիկտոր Պետրոսյանց /Տիգրան Պետրոսյանց/, Թեղենյաց վանքը և նրա առաջնորդները: ,,Էջմիածին,,, 1977, օգոստոս:
Վիկտոր Պետրոսյանց /Տիգրան Պետրոսյանց/, Թեղենյաց վանքը իբրև մշակութային կենտրոն: Պատմա-բանասիրական հանդես, 1982, թիվ 1 /96/, էջ 121-129/:
Գագիկ Սարգսյան, Արձանագրություն Թեղենյաց վանքից, ՀՍՍՀ ԳԱ ,,Լրաբեր հասարակական գիտությունների,,, 1977 թ., թիվ 8:
Աստվածընկալ վանք
վանական համալիր պատմական Նիգ գավառի կենտրոնական հատվածում, ներկայիս Արագածոտնի մարզի Երնջատափ և Հարթավան գյուղերի միջակայքում, կառուցապատվել է 4-13-րդ դարերում: Համալիրի աշխարհագրական դիրքը
Աստվածընկալի վանական համալիրը գտնվում է Քասաղ
գետի կիրճի աջ ափի իջվածքում, գետի աջակողմյան եռանկյունաձև, բարձր բլրի
վրա: Տարբեր դարերում կառուցված ձեռակերտ շինությունները մի ընդհանուր
միասնությամբ ձուլվել են շրջապատի բնությանը, հարազատ ու համահունչ են
նրան: Աջ կողմում գահավեժ ժայռեր են, ձախում` ձորակներով կտրտված, մինչև Քասաղ գետը իջնող թեք լեռնալանջեր, ներքևում` ձորը, որտեղով հոսելու հոսում է Քասաղ գետը, գետի ձախ ափին, եռանկյունաձև բարձունքի վրա` միջնադարյան բերդը:
Անվան պատմությունը
Աստվածընկալի անունն առաջացել է վանքում պահվող «Աստվածընկալ Սուրբ Խաչ»-ի անունից:
Ճարտարապետական կառույցները
4-5-րդ դարերի սահմանագծում Աստվածընկալի վանքի հնագույն կառույցների`
Սուր Աստվածածին միանավ թաղածածկ բազիլիկ եկեղեցու, կից խորանի և ներփակ
սենյակի տեղն ընտրել ու կառուցել են Նիգ գավառի այն ժամանակի տերերը` Գնթունիները: 1207 թ-ին գավառի նոր տերերի` Վաչուտյանների հովանավորությամբ այս եկեղեցին նորոգվել է և այդտեղ հաստատվել է վանական մեծ միաբանություն: 1230-ական թվականների վերջին Արարատյան կողմնակալության կողմնակալ-հրամանատար, իշխանաց-իշխան Քուրդ Ա Վաչուտյանն ու իր կինը՝ Խորիշահ իշխանուհին, ավարտելով Եղիպատրուշի եկեղեցու, ինչպես նաև մայրաքաղաք Վարդենիսի դղյակի ու բերդապարիսպների կառուցումը ձեռնարկեցին Աստվածընկալի կառուցապատմանը: 1244 թ-ին ավարտվեց Սուրբ Աստվածածին եկեղեցուն հյուսիսից կից Սուրբ Նշան եկեղեցու կառուցումը: Վաչուտյան ամուսինները Կաթողիկե եկեղեցուն նվիրել են այգիներ, հողեր Փարպիում, Օշականում, Կարբիում,
մարդիկ, տներ, սպասք, եպիսկոպոսական խաչ և գիրք: Կաթողիկե եկեղեցին
կառուցվել է հնագույն բազիլիկ եկեղեցու հյուսիսային կողմում և իր
կառուցվածքի մեջ է առել հին եկեղեցու հյուսիսային պատը: Կաթողիկեն
գմբեթավոր դահլիճ է` մեկ զույգ որմնամույթերով, խորանի երկու կողմերում
կառուցված կրկնահարկ ավանդատներով: Առաջին հարկի ավանդատների դռները
բացվում են բեմի վրա: Գմբեթը նստած է կողմնային երկու որմնասյուների և
կիսասյուների վրա հենված շրջանաձև հիմքի վրա: Արտաքինից եկեղեցու արևելյան
ու հյուսիսային պատերը մշակված են եռանկյունաձև խորշերով, շքեղորեն
տեսանելի է դարձված հյուսիսային պատի վրա գտնվող պատուհանը և արևմտյան պատի
շքամուտքի վերնամասի խաչը: Եկեղեցին ունի երկու դուռ: Դրանցից մեկը
բացվում է բազիլիկ եկեղեցու մեջ, մյուսն արևմտյան ճակատի շքամուտքն է`
հարդարված դեկորատիվ քանդակներով: Բարավորի վրա հավասարաթև, սրածայր խաչերի
համադրությամբ ստացվել են 26 ութաթև աստղեր: Տեսանելիությունն ապահովելու
համար աստղերը ներկված են կարմիր, խաչերը` սպիտակ: Հայ ճարտարապետության
երախտավոր Թորոս Թորամանյանը նկատել է, որ Կաթողիկե եկեղեցին կառուցված է ,,մոտավորապես Անիի Լուսավորիչ եկեղեցու ձևով և չափով,,: Եկեղեցին գրեթե ամբողջական պահպանվել է մինչև 19-րդ դարի 20-ական թվականները: 1827
թ-ի երկրաշարժից շինությունը վնասվել է, գմբեթի վերնամասը` վեղարով, ընկել
է, քանդվել են ծածկի կենտրոնական հատվածները, թափվել են կտուրի
ծածկասալերը: 1244 թ-ից հետո սկսվել է գավթի կառուցումը, որը հավանաբար ավարտվել է 1250-ական
թթ-ի սկզբին: Գավիթը քառասյուն տիպի շինություն է: Կենտրոնական չորս
սյուները, որոնցից երկուսը կլոր են, երկուսը` վեցանիստ, կողմնային
որմնամույթերից ձգվող թաղ-կամարներով ինը մասի են բաժանել գավթի կտուրը:
Կենտրոնական հատվածը դեպի կոնաձև երդիկ-լուսանցք է բարձրացել` շթաքարե
ձևավորմամբ, որն իր տեսակի մեջ լավագույններից է: Շթաքարե ձևավորում ուներ
նաև կտուրի արևելյան հատվածի կենտրոնական մասը: Որմնասյուներից դեպի
սյուները և դրանք իրար միացնող բոլոր թաղերը կենտրոնում կամ մի քիչ
կենտրոնից տեղաշարժված կետում իրար են կապված սնկատիպ կապքարով, որ
ճարտարապետական փոքրիկ գյուտ է, այլուր չի կրկնված և ավելի հաստատուն է
դարձրել թաղերը: Չորս սյուների բոլոր խոյակներն ու խարիսխները լուծված են
յուրովի և իրար չեն կրկնում: Արևելյան զույգ որմնասյուների խաչաձև
ելուստների վրա քանդակված են Ամենափրկիչ տիպի խաչքարեր: Բավական հարուստ
ձևավորում-լուծում ունի գավթի արևմտյան ճակատը: Այստեղ կենտրոնական մասում
շքամուտքն է, որ ձևավորված է երեք շարք տերևաձև շթաքարե քանդականախշ
ուղղանկյուն եզրակալով: Շքամուտքի վերնամասում սյունով երկու մասի բաժանված
պատուհանն է: Պատի վրա փորագրված են խաչեր, որոնք բավական դիտելի են
դարձրել գորշ քարով կառուցված շինությունը: Գավթի արևմտյան կողմի
ձախակողմյան սյունը երկրաշարժի ցնցումից կիսվել-ընկել է` ավերելով կտուրի
հյուսիս-արևմտյան հատվածը: Գավթի արևելյան սյունաշարքի աջակողմյան սյան
նիստերից մեկի վրա երևում է երկու տողանոց արձանագրություն. ,,Ա/ստուա/ծ
ող/որմի/ /պա/րոն Ք/ր/դին,,: Այս արձանագրությունը հաստատում է, որ գավիթը
ևս կառուցել է Քուրդ Ա Վաչուտյանը:
Նույն սյան թաղի վրա, բարձրուստ, մոնումենտալ տառերով փորագրված է
,,զՅոհանէս յաղագս յիշեցէք...,, արձանագրությունը: Ելնելով արձանագրության
դիրքից` թաղի վերնամասում, ենթադրելի է, որ այս Յոհանեսը շինության
ճարտարապետն է: Համադրելով Կաթողիկե Սուրբ Նշան եկեղեցու և գավթի
կառուցողական հար և նման ձեռագիրը` կարող ենք ասել, որ երկու
շինություններն էլ նույն ճարտարապետի գործն են: Շքամուտքի բարավորի
ներսակողմյան մասում փորագրված է հիրավի ձեռագրային արձանագրություն.
,,Ձեռս գնա դառնա ի հող, գիրս մնա հիշատակող...,,:
Վերականգնողական աշխատանքներ
1990-ական
թթ-ի կեսերին եգիպտահայ մի բարերարի հովանավորությամբ սկսվեց գավթի
վերականգնումը: Գավիթը, որի կտուրի մի փոքր հատվածն էր ավերված, ամբողջովին
քանդվեց ու, ցավոք, այդպես էլ առ այսօր մնում է: 2007
թ-ին պետությունը ձեռնամուխ եղավ այս հոյակապ կառույցի
վերականգնման-փրկության գործին: Առաջնահերթ դիտվեց Սուրբ Նշան եկեղեցու
վերականգնումը: Ամրացվել են եկեղեցու պատերը և արդեն ավարտին է մոտենում
գմբեթի ամբողջական վերականգնման աշխատանքը: Կաթողիկեի աշխատանքներն
ավարտելուց հետո կսկսվի գավթի վերականգնում-վերաշարումը:
Գրականություն
Հովհաննես Շահխաթունյանց, Ստորագրութիւն կաթուղիկէ Էջմիածնի և հինգ գաւառացն Արարատայ, հ. 2, Էջմիածին, 1842 թ.:
Թորոս Թորամանյան, Նյութեր հայկական ճարտարապետության պատմության, հ. 1, Ե., 1942 թ.:
Վիկտոր Պետրոսյանց /Տիգրան Պետրոսյանց/, Աստվածընկալի վանքը, «Էջմիածին», 1978, թիվ 3:
Տիգրան Պետրոսյանց, Վաչուտյաններ, Ե., 2001 թ., էջ 203-209:
|